Hoe houd je contact met familie, vrienden en kennissen

Regelmatig contact met familie, vrienden en kennissen is erg belangrijk. Voor je naaste en voor jou. Je wil dat jullie leven zo lang mogelijk blijft zoals het was, met de sociale contacten die daarbij horen. Ook is het fijn voor later, als je niet meer alles met je naaste kunt delen en jullie meer hulp nodig hebben. Blijf daarom optrekken met je omgeving. Voor de gezelligheid, maar ook zodat jullie op hen terug kunnen vallen als het nodig is. 

De helft tot driekwart van de mantelzorgers zou het fijn vinden als familie en vrienden vaker langskwamen. Veel mensen geven aan dat het contact met de omgeving minder is geworden sinds hun naaste de diagnose dementie heeft gekregen. Terwijl sociaal contact voor jullie allebei heel belangrijk is

Door de dementie wordt jullie leven langzaam anders. Wanneer je naaste meer zorg nodig heeft, kan het lastiger zijn om met mensen af te spreken. Ook schaamte kan meespelen, bij jou en bij je naaste. Daarnaast hebben vrienden, buren of familieleden misschien wel moeite met de situatie. Ze weten niet altijd hoe ze op het veranderende gedrag van je naaste moeten reageren. Dat kan de drempel verhogen om contact op te nemen.

Mijn zus liet zich amper nog zien sinds Hetty dementie heeft. Uiteindelijk heb ik haar wat informatie over de ziekte gemaild en aangegeven dat wij haar misten. Dat hielp.

Gerrit (73)

Soms weten familieleden niet goed wat de ziekte van je naaste inhoudt en hoe ze hiermee om moeten gaan.

Wees open duidelijk

Hoe drukker je het hebt met de zorg voor je naaste, hoe minder aandacht en energie je overhoudt voor je sociale contacten. Vind je het wel prettig om contact te houden? Vraag dan aan familie, vrienden en kennissen of ze vaker zelf contact met je opnemen. Als ze niet weten waarom je weinig van je laat horen, denken ze misschien dat je niet op bezoek of een telefoontje zit te wachten.

Ik sprak niemand meer, maar dat deed ik ook zelf. Sinds ik wat mensen heb uitgelegd dat ik ’s avonds vaak de puf niet heb om te bellen, nemen zij vaker contact op met mij. Dat is fijn.

Helma (69) 

 Blijf sociaal actief

Zorg ervoor dat je de vertrouwde contacten in je omgeving niet verliest. Blijf daarom regelmatig naar je sportclub, vereniging, koor of kerk gaan. Misschien kunnen jullie niet alles meemaken. Maar er zijn vast programmaonderdelen waar jullie wel bij kunnen zijn. Ga desnoods alleen even koffiedrinken in de pauze, of loop binnen bij de borrel na afloop van een bijeenkomst. Zo kun je laten weten hoe het met jou en je naaste gaat en zal je omgeving meer betrokken voelen bij jullie situatie.

Woon je samen en vindt je naaste het niet prettig om alleen thuis te zijn? Probeer dan te regelen dat er iemand langskomt om je naaste gezelschap te houden als jij op pad gaat.

Zoekt er iemand contact die je al een tijdje niet hebt gesproken? Leg je situatie dan uit. Misschien kunnen jullie het contact weer opbouwen. Soms komt hulp uit onverwachte hoek.

Nu de zorg voor Rinus steeds zwaarder wordt, ga ik trouw naar mijn Pilates-lessen. De buurvrouw let dan even op en ik kan even wat spanning ontladen en bijpraten met kennissen.

Sanneke (69) 

Deel ervaringen ook met lotgenoten

Lang niet iedereen heeft veel weet van dementie. Rondom de ziekte heerst nog veel angsten onwetendheid. Weten mensen in je omgeving niet hoe ze moeten reageren en met jou en je naaste om moeten gaan? Volg de bijeenkomsten van de “Vergeten Tuin” elke laatste dinsdag van de maand.

Deze gaan weer beginnen zo gauw de coronaregels versoepeld worden en het mag.

Samenwerken met je netwerk

Heb je het gevoel dat je niet zoveel mensen kent om je hart bij te luchten of om  hulp te vragen? Ga na wie je vertrouwt en wie met jullie mee wil denken over jullie situatie. Hoe kunnen jullie samenwerken met het netwerk? Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Onderstaande vragen helpen hierbij. Je kunt ook vragen of een zorgprofessional je hierbij kan helpen, bijvoorbeeld een casemanager, sociaal werker of een mantelzorgmakelaar.

 

  1. Wie horen er bij jullie?
    Denk aan (verre) vrienden, vriendinnen, buren, kennissen. Wie hebben er het beste met jullie voor en in wie hebben jullie vertrouwen? Wie wil je laten weten hoe het met jullie gaat?
  2. Wat heeft waarde in het leven?
    Ga met je naaste, vrienden en bekenden in gesprek. Wat is belangrijk in jullie levens en hoe kunnen jullie dat behouden? Wat wil je naaste, wat wil jijzelf? Waaruit halen jullie plezier? Wat bindt jullie met de mensen in jullie omgeving?
  3. Hoe behoud je je rol?
    Welke verschillende rollen hebben je naaste en jij in jullie omgeving? Hoe kan je die verschillende rollen behouden? Zodat je niet alleen mantelzorger bent, maar ook vriend, vriendin of (groot)ouder.
  4. Hoe trek je samen op?
    Als je weet wie wil meedenken, kun je bespreken hoe jullie dit samen kunnen doen. Kijk op de website van het Ben Sajet Centrumvoor tips van mantelzorgers en mensen met dementie om vaker op te trekken met je sociale netwerk.

Bron; Dementie.nl

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top