Selecteer een pagina

Wanneer het even teveel wordt

Er kan een moment komen dat het je allemaal even teveel wordt. Dat gevoel is heel normaal. Het is goed te weten dat er hulp is als je het even niet meer aankan.

Voor iemand met dementie zorgen is erg belastend. Je naaste vraagt constant aandacht en je maakt je veel zorgen over haar of hem.. Er kan een moment komen dat het je allemaal even teveel wordt. Dat gevoel is heel normaal. Er wordt veel van je gevraagd en je kunt geen steun meer verwachten van je naaste, omdat die door de ziekte erg is veranderd. Dan is het goed te weten dat er hulp is als je het even niet meer aankan.

Overbelasting ligt op de loer
Uit onderzoek van Alzheimer Nederland blijkt dat meer dan de helft van de mantelzorgers overbelast is of een groot risico loopt op overbelasting. Op een bepaald moment kun je gaan beseffen dat het je teveel is geworden. Op dat moment heb je waarschijnlijk al erg lang te veel gegeven en te weinig voor jezelf gezorgd. Tegelijkertijd twijfel je regelmatig of je het allemaal wel goed doet. Je hebt vaak het gevoel er alleen voor te staan. Als je merkt dat het zo niet langer gaat, is het belangrijk dat er echt iets verandert. Anders houd je de zorg niet veel langer vol.

Sinds een half jaar zit ik thuis met een burn-out. Ik was helemaal uitgeput door het combineren van al die zorgtaken. Ik had veel eerder om hulp moeten vragen.
Gea (46)

Laat de zorg tijdelijk overnemen
Op het moment dat je de onophoudelijke zorg aan je naaste (bijna) niet meer volhoudt, kan het uitkomst bieden als de zorg tijdelijk wordt overgenomen. Die zorg heet respijtzorg. Voorbeelden van respijtzorg zijn een ‘oppas’ aan huis, tijdelijke opvang van je naaste in een zorgcentrum, of een korte vakantie voor jullie samen, waarbij je de zorg voor je naaste uit handen kunt geven. Het is belangrijk dat je het je huisarts op tijd laat weten als je de zorg niet meer aankunt. Hij of zij kan een crisisopname van je naaste in gang zetten.

Het kan ook gebeuren dat je, om wat voor reden dan ook, de zorg plotseling écht niet meer aankunt. Bijvoorbeeld wanneer je een been breekt na een val van de trap, of er mentaal ineens niet meer tegen opgewassen bent. In zulke gevallen bestaan er ook mogelijkheden voor crisisopvang voor je naaste.

Vorige week werd het me allemaal teveel en heb ik respijtzorg aangevraagd. Henk mag voortaan twee nachten overnachten in een zorgcentrum. Alsof er een last van mijn schouders is gevallen.
Coby (72)

Overbelasting voorkomen
Je kunt in geval van nood terugvallen op hulp van anderen. Toch is het is belangrijk om te proberen overbelasting te voorkomen. Regel tijdig hulp en praat over je eigen zorgen en behoeftes met mensen om je heen. Je kunt ook de hulp inroepen van een professional, zoals een casemanager, huisarts of psycholoog.

Hieronder tips om overbelasting te voorkomen:

Tips om overbelasting te voorkomen
Vaak ontstaat overbelasting sluipenderwijs. We hebben enkele tips om je te helpen overbelasting te voorkomen.

De zorg voor iemand met dementie is veeleisend. Je verzorgt je naaste niet alleen dag en nacht, maar je bent ook constant alert en maakt je vaak zorgen. Als je lang achter elkaar onder zo’n druk staat, loop je het risico dat je overbelast raakt. Soms overvalt je plotseling het gevoel dat je het niet meer aankunt, maar vaker ontstaat overbelasting sluipenderwijs. De onderstaande tips kunnen je helpen om overbelasting te voorkomen.

  • De onzekerheid in een vroeg stadium van de ziekte, wanneer er nog geen diagnose is, kan erg belastend zijn. Blijf daarom niet zitten met je zorgen en ga naar de huisarts voor diagnostisch onderzoek.
  • Praat met anderen over je zorgen en onzekerheden. Leg uit wat je meemaakt. Voor een luisterend kun je ook bellen met de DementieLijn (0800-5088) of online terecht op het Forum. Op bijeenkomsten van de Vergeten Tuin in Hilvarenbeek kun je ervaringen uitwisselen met lotgenoten.
  • Schrijf opvallende gebeurtenissen op in een dagboek. Zo kun je later teruglezen wat er leuk of grappig was, maar ook wat je moeilijk vond. Je kunt het dagboek gebruiken om aan familie, huisarts of casemanager te laten zien waar je hulp bij nodig hebt. Schakel tijdig hulp in van familie of vrienden en van professionals zoals de huisarts, een casemanager of de thuiszorg. Zij kunnen je steunen, adviseren of gewoon een hart onder de riem steken. Dat heb je nodig.
  • Vul regelmatig de Mantelzorgtest in, om te meten in hoeverre je belast bent. Na het maken van de test krijg je tips hoe hier mee om te gaan.
  • Verzamel informatie over dementie. Door over de ziekte te lezen, leer je er beter mee omgaan.
  • Neem contact op met het Wmo-loket van je gemeente. De contactgegevens vind je op de website van je eigen gemeente. De medewerkers van het Wmo-loket kunnen bemiddelen voor aanvullende zorg en andere ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp.
  • Zorg ervoor dat je tijd voor jezelf neemt. Door af en toe dingen te ondernemen die je zelf leuk vindt en die niks met dementie te maken hebben, kun je je batterij weer opladen;
  • Draag af en toe de zorg over. Tijdelijke, volledige overname van de zorg geeft jou de ruimte om ongestoord de dingen te doen die nodig zijn. Of om gewoon even bij te komen. Er bestaat professionele opvang voor overdag, zoals een dagopvang, zorgboerderij of ontmoetingscentrum. Ook zijn er mogelijkheden om je naaste tijdelijk dag en nacht op te laten vangen, bijvoorbeeld in een zorginstelling in de buurt. We noemen dit respijtzorg.
  • Is het nog te vroeg voor dagopvang, dan kun je een vrijwilliger zoeken die bijvoorbeeld bij je naaste kan zijn als jij gaat sporten of winkelen. Er is veel mogelijk en je kunt vaak je vraag exact formuleren zodat je de juiste vrijwilliger vindt bij jouw vraag. Neem hiervoor contact op met Contour de Twern, Vrijthof 11 Hilvarenbeek.

 

Het laatste nieuws

Pijn bij dementie

Pijn bij dementie Door de dementie kan je naaste zelf moeilijk pijn aangeven. We geven je de signalen waarop je kunt letten. Pijn herkennen bij je naaste met dementie kan lastig zijn. Door de dementie kan je naaste pijn moeilijker zelf aangeven. Pijn heeft invloed op...

Lees meer

Functies van je hersenen

Functies van je hersenen Zonder dat je erbij nadenkt, zijn je hersenen belangrijk bij alles wat je doet. Van bewegen tot praten en van onthouden tot slapen. Dag in dag uit, dag en nacht. Wat je hersenen allemaal ongemerkt voor je regelen, lees je op deze pagina. ...

Lees meer

Alles over dementie

Onderstaand hebben we onze artikelen onderverdeeld in verschillende categorieën die voor jou of je naaste relevant kunnen zijn.
Mocht je vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Algemene informatie

Kvk nummer: 61812277
NL15 RABO 0300 6088 96
RSIN-nummer: 854499192

Onze sponsoren

Andreaskerk Hilvarenbeek