Advies voor mensen met dementie en hun naaste.

Advies voor mensen met dementie en hun naaste.

Heb je het vermoeden dat er iets mis is met je geheugen?
Ben je er zeker van dat er verder geen medische oorzaken zijn, zoals bijv. een blaasontsteking?

Vaak heb je klachten bij het kort termijn geheugen, maar ook bij handelingen zoals koffie zetten, koken of de wasmachine bedienen.
Soms bemerk je dat je de weg naar huis kwijt bent na het boodschappen doen.
Je merkt dat je niet op namen kunt komen en deze komen ook later niet terug in het geheugen.
Dan is er echt iets aan de hand.

De eerste stap bij geheugenklachten is een afspraak maken bij de huisarts,
deze zal vragen stellen en eventueel een geheugen test doen.

Mocht de uitslag positief zijn dan heb je een van de vele vormen van dementie.

Als je weet dat je dementie hebt, is het best moeilijk om te bedenken hoe je hiermee om moet gaan. Na de diagnose is het goed om hier met je omgeving over te praten. Over hoe je je voelt, maar bijvoorbeeld ook over waar je wel en niet mee geholpen wilt worden. Of welke behandelingen je wel of niet wilt ondergaan. Wees hier duidelijk in, dan is het voor je omgeving gemakkelijker om hiermee om te gaan.

Ook is het verstandig om altijd een kaartje met je naam en adres bij je te dragen. Dan kunnen anderen je makkelijker helpen als je alleen naar buiten gaat en verdwaalt.

Tips voor mensen met dementie

  • Probeer dingen zo veel mogelijk zelf te blijven doen.
  • Overleg met naasten waar je hulp bij nodig hebt.
  • Leg dingen op een vaste plek.
  • Blijf in beweging, door bijvoorbeeld te wandelen en te fietsen.
  • Sluit je daarom aan bij bijv. een wandel of fietsclub, en vertel meteen dat je dementie hebt,
    dan kan er rekening met je gehouden worden.
  • Blijf mentaal actief, door bijvoorbeeld je hobby’s te blijven doen.
  • Blijf in contact met anderen, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen.
  • Zorg voor regelmaat en rust, bijvoorbeeld met een vaste indeling voor de dag.

Advies voor naasten van mensen met dementie

Voor partners en familie kan het net zo moeilijk zijn om met gevolgen van dementie om te gaan als voor de persoon zelf.

Om jezelf als mantelzorger te informeren kijk dan regelmatig op deze website, en geef die ook door aan je omgeving.
Alzheimer Cafés geven voorlichting en u ontmoet lotgenoten, in elk dorp of stad is een belangenvereniging, vaak onder een eigen naam.

Zorgen voor naasten, ook wel mantelzorg genoemd, is voor de meeste mensen logisch. Als één van je vrienden dementie heeft wil je natuurlijk graag helpen. Soms kun je meer doen dan je denkt, ook als collega of werkgever. Soms ben je partner of ouder van een persoon met dementie. Dat is niet altijd even makkelijk. Mantelzorg is hulp die verder gaat dan wat de overheid ‘gebruikelijke hulp’ noemt. Hieronder een paar tips.

Heeft je partner of iemand anders dicht bij je dementie? Dan kun je diegene op verschillende manieren helpen.

Als eerste is het belangrijk om te zorgen voor een rustige en vertrouwde omgeving. Je kunt bijvoorbeeld hulpbriefjes ophangen in huis. Ook het bijhouden van een grote agenda werkt goed voor iemand met dementie.

Zorg ook dat je goed weet wat er bij de ziekte van een naaste hoort. Het is vervelend om te zien hoe iemand met dementie verandert. Het kan helpen als je weet dat vreemd gedrag bij de ziekte hoort. Probeer je daarom te verdiepen in de vorm van dementie die je naaste heeft. Door er een boek over te lezen bijvoorbeeld, of door op internet informatie te zoeken.
Er zijn meerdere vormen van dementie, met veelal andere symptomen, en dus ook andere benaderingswijze.

Let er wel op dat je dit bij een betrouwbare bron doet, zoals Alzheimer Nederland. Bespreek deze informatie ook met je arts, zodat je weet dat het klopt.

Tips voor naasten van patiënten met dementie

  • Help de persoon om in beweging te blijven door samen te wandelen of te tuinieren.
  • Praat in korte zinnen, of laat plaatjes zien als de persoon je niet begrijpt.
  • Stel gesloten vragen: dus niet “Hoe voel je je?” maar “Voel je je goed?”
  • Maak contact als je iets wilt zeggen, leg je hand bijvoorbeeld op iemands arm.
  • Zorg voor structuur met een dagindeling en houd deze bij met een klok of agenda.
  • Plan ook rustmomenten in, zodat de persoon informatie en prikkels kan verwerken.
  • Laat de persoon in zijn of haar waarde, wees dus niet te betuttelend.

Tot slot is het ook belangrijk dat je als mantelzorger op je eigen gezondheid let. Let erop dat de zorg lichamelijk en mentaal niet te zwaar voor je wordt. Wacht niet te lang en vraag je arts om tips en advies.

Gevolgen van dementie

Als je dementie krijgt, heeft dat gevolgen voor jou en je omgeving. Op de korte termijn, maar ook in de toekomst. Bij dementie gaan de hersenen steeds verder achteruit. Je klachten zullen dan ook erger worden.

Gevolgen voor de persoon met dementie.

Als je dementie hebt, wordt het steeds lastiger om dingen zelf te doen. Omdat je niet meer goed weet hoe je iets moet doen, of omdat je lichaam niet doet wat je wilt. Je stemming kan ook veranderen, je kunt ongeduldiger worden, omdat je bang bent, te vergeten wat je wilde doen. Daardoor voel je je misschien verdrietig en heb je misschien geen zin meer om andere mensen te zien. Je kunt passiever worden omdat je je eigen omgeving niet meer begrijpt, je krijgt al snel teveel prikkels, en sluit je daarom af.
Hoe langer je dementie hebt, hoe meer hulp van anderen je nodig hebt.

Risico op dementie verkleinen

Ook als je kerngezond bent kun je dementie krijgen. Maar een gezonde manier van leven zorgt wel dat die kans kleiner wordt. Daar helpen de volgende tips bij:

  • niet roken
  • met mate drinken
  • genoeg bewegen
  • overgewicht voorkomen

Verder lijkt het erop dat slecht slapen de kans op dementie groter maakt. Zorg dus ook dat je genoeg slaapt. Dat geldt ook voor slecht horen. Ga met klachten over je gehoor dus naar je huisarts. Heb je een gehoorapparaat, gebruik deze dan ook.

Daarnaast helpt het ook om je hersenen actief te houden. Dat kun je doen door te blijven leren. Volg bijvoorbeeld een cursus of leer een nieuwe taal. Ook een instrument bespelen of spelletjes als dammen en schaken houden de hersenen scherp.

Afwisseling is daarbij belangrijk. Kook bijvoorbeeld eens een recept dat je nog nooit eerder hebt gemaakt. Of neem eens een andere route naar de supermarkt.

Ook is het belangrijk om in contact met anderen te blijven. Met vrienden en familie, of door aan vrijwilligerswerk te doen. Mensen met weinig sociale contacten hebben namelijk meer kans om dementie te krijgen.

Echter als dementie genetisch bepaald is helpen al deze bovenstaande tips helaas niet.

Scroll to top